מלך הטנדרים
חטיבת המסחריות והטנדרים של קרייזלר – RAM – משיקה את הגרסה הסדרתית של הטנדר החזק בעולם. וללא עוררין
לאחר למעלה מעשור של דומיננטיות בשוק "טנדרי הביצועים" האמריקאים על ידי פורד, מצטרף באיחור לא אופנתי כלל מתחרה חדש למערכה: RAM 1500 TRX מבית קרייזלר. יצויין שאותו סגמנט של טנדרי-ביצועים כלל מאז השקת הפורד ראפטור – את הראפטור בלבד, אבל הצלחת הראפטור כמו גם שמועות עקשניות בדבר הצטרפות יצרניות נוספות לז'אנר הפכו את הצגת מתחרה לא לעניין של "האם" אלא של "מתי". אז כאמור, חלפו שנות נצח במושגי עולם הרכב, והתשובה הראשונה מגיעה מראם – לשעבר דודג', וכיום השם של חטיבת המסחריות והטנדרים בקרייזלר (השייך בתורו לפיאט האיטלקי). אז טוב מאוחר מלעולם לא…
הנעלם הגדול הבא בסגמנט העולה של 'טנדרי-הביצועים' האמריקאים הוא התשובה הצפויה של ג'נרל מוטורס, ככל הנראה באמצעות החברה-הבת שברולט. דווקא שברולט היתה הראשונה לגלות – ולהמציא, במידה רבה – את ז'אנר 'טנדרי-הביצועים' כאשר כבר ב-1990 השיקה את ה-454SS שהתבסס על הטנדרים מסדרה C/K שבחזיתו נשתל מנוע 7.4 ליטר אימתני עם 230 כ"ס צנועים במדדי היום, אך נדיבים למדי ביחס להיצע שהזיז טנדרים בשעתו. נכון לרגע זה אין שום אינדיקציה רשמית לתגובה מצד GM/שברולט, אך שמועות לגבי טנדר-ביצועים גם מכיוון זה נשמעות מזה זמן רב. ניתן להעריך שהמשך ההצלחה של הסגמנט הייחודי הזה יוביל להצטרפות מתחרה נוספת לתחרות. כמובן שטנדרים אלו נועדו הרבה יותר למטרות פנאי, הנאה ותדמית, אבל בכך בעצם חשיבותם עבור היצרנית. תמיד טוב להיות עם "הכי חזק" בארסנל. ועולם הטנדרים מעולם לא היה חזק יותר…
לאחר שמועות שנמשכו אי-אלו חודשים בדבר תגובה לראפטור של פורד, הציגה חטיבת RAM של קרייזלר סוף סוף את תשובתה לנושא, והתשובה נראית כאגרוף מוחץ לפרצוף הפורד הוותיק ועטור התהילה. על בסיס הראם 1500 ה'קומפקטי' (מתחרה בקטגוריית הפורד F150 ודומיו) הושק ה-RAM 1500 TRX עם כותרת ענקית הזועקת "702 כ"ס". למפלצת של ראם מנוע V8 בנפח 6.2 ליטר אשר- בין היתר – באמצעות מגדש על מגיע להספק המופרע הזה. זה, אגב, הרבה יותר מ-575 כוחות-הסוס שהוצעו בקונספט שבישר את בואו – הראם Rebel TRX מ-2016; וזה בטח יותר מ-450 כוחות הסוס אותם מציע הראפטור (ועוד ממנוע 3.5 ליטר זערורי, בתצורת V6, רחמנא ליצלן…), ההופכים לפתע לנתון פרה-היסטורי צנוע ומביך. אין בכלל ספקות מיהו המלך החדש בשכונת הטנדרים…
הודות להספק המאוד מרשים מתיימר טנדר-העל החדש להאיץ מעמידה ל-100 קמ"ש תוך 4.5 שניות בלבד. רבע מייל – כ-400 מטרים – הוא מבטיח לגמוע מעמידה תוך פחות מ-13 שניות, את קו 160 הקמ"ש יראה הנוהג ב-1500 TRX תוך 10.5 שניות והמהירות המרבית המובטחת עומדת על 190 קמ"ש, מוגבלי מחשב. לאנשי ראם, אם כן, לא היתה בעיה להצהיר כי "מדובר בטנדר (סדרתי) בעל הביצועים הטובים ביותר – בכל סוג שטח, כמו גם בכביש – ביחס לכל ההיצע בשוק".
למרות הבסיס הסדרתי, כמעט כל חלק ומכלול, מהצמיגים ועד לגג הקבינה, טופלו – הוחלפו במשופרים, עודכנו, כוילו וחוזקו. המנוע המשופר כדבעי משודך לתיבת הילוכים אוטומטית המכונה TorqueFlite ולה שמונה הילוכים. מערכות המתלים שופרו ברמה של מוכנות למירוצים, עם מכלולים מחוזקים והמאפשרים מהלך גלגל ארוך משמעותית מהבסיס הסטנדרטי ומרווח גחון של 30 ס"מ. כמובן שהשיפורים כוללים גם את החישוקים והצמיגים, מערכות הבלמים, מערכת הפליטה וכל פנים הקבינה שעוצב בהתבסס בעיקר על הצבע השחור. רוב החלקים צוהמכלולים בהם השתמשו אנשי ראם בתכנון ובניית הטנדר השרירי החדש נלקח ממדפי מחלקת השיפורים והביצועים של קרייזלר – Mopar.
והמחיר? 70,000$ לגרסת הבסיס בארה"ב. כ-15,000$ יותר ממחיר ה-F150 ראפטור. המכירות מתוכננות להתחיל במהלך התקופה הקרובה – ברבעון האחרון של 2020, כאשר רק 702 יחידות – כמספר כוחות הסוס במנוע – ישווקו כ"גרסת השקה" מוגבלת. אצלנו? לא היינו בונים על זה בינתיים…