מבט אל העתיד: משאית סילון?!
מעצב המוצר הרוסי ארטיום טרופימנקו, המתמחה בין היתר בעיצוב עתידני של ציוד כבד, חושף את חזונות לעתיד משאיות המכרות; הקונספט העדכני מכונה 'וולוו 300E' והוא מתיימר להציג את הדור הבא של משאיות המכרות הכבדות, כאשר הבחירה בוולוו היא מקרית ונועדה בעיקר להציג את הרעיון הייחודי של המעצב לגבי מקור האנרגיה שיניע את צמד המנועים החשמליים – המניעים את הגלגלים האחוריים.
המשאית העתידנית תהיה הגדולה בהיצע וולוו, על פי טרופימנקו, ושמה (300E) נובע מיכולת ההטענה המרבית שלה – 300 טון. בכדי להיות מסוגלת להניע בבטחה משקל כה גבוה מותקן בחלקה האחורי, בין שני הגלגלים, מנוע סילון (!) מתוצרת ג'נרל אלקטריק מדגם GE9X. מנוע כזה, אגב, קיים במציאות והוא מנוע הסילון העדכני והמתקדם ביותר של היצרנית כיום, המשמש בין היתר את מטוס הנוסעים בואאינג 777X. מנוע הסילון דנן מייצר כוח דחף (Thrust) מרבי אדיר של למעלה מ-14,500 קג"מ. כוח המנוע מתורגם לחשמל, באמצעות גנרטור המספק את הצריכה הנדרשת לכל אחד משני המנועים החשמליים, המניעים את הגלגלים האחוריים.
על פי המעצב הבחירה במנוע הסילון נובעת בשל ביצועיו יוצאי הדופן בהשוואה למנועים מוכרים, כאשר כפועל יוצא ניתן לתכנן סביבו משאית גדולה מהמוכר, בעלת יכולות נשיאת מטען חריגות.
אבל, לא קשה להבין שיש בקונספט שכזה גם מספר 'בעיות קלות', שלמרות הרעיון המעניין והאיורים המשכנעים אולי מסבירים למה טרם נתקלנו ב'משאית סילון' שורקת את דרכה במעלה המכרה; ראשית – המנוע. מנוע סילון דוגמת המנוע המותקן בוולוו 300E עולה הון – סביר להניח שלא פחות מעלות משאית שלמה עדכנית, בת ימינו. שנית – צריכת הדלק. מדובר בכמויות גדולות של דלק סילוני יקר הנצרך בנדיבות, ולכן הוסיף המעצב צמד מיכלי דלק ענקיים משני צידי המשאית, בכדי להציע זמן פעולה סביר בין תדלוקים.
בעיה משמעוותית נוספת היא האבק: מנוע סילון שואב כמויות אוויר עצומות בזמן קצר, ומיקומו – ממש בצמוד לקרקע – לא יקל על כושר נשימת אוויר נקייה מטעמו. ככל הנראה עם ההתנעה יישאבו אל קרבו כמויות אבק ואבנים שיפוצצו אותו עוד לפני שהרכב יזוז סנטימטר… אחרון חביב – הרעש. דמיינו מכרה גדול שבנוסף להמולה המוכרת המאפיינת אתר שכזה, נשמע גם רעשי מטוסים ממריאים…
אנחנו היינו מהמרים שכיוון משאיות המכרות העתידי יהיה שונה במקצת, וככל הנראה ימצא פתרונות במקורות הינע אחרים…