חזון המשאיות של טויוטה (וידאו)
השלוחה האמריקאית של טויוטה היפנית מפתיעה עם השקת קונספט מעניין של משאית כבדה, המונעת באמצעות טכנולוגיית תא דלק. ההינע מתבצע באמצעות 2 יחידות תאי דלק כמוהן יש אחת להנעת המכונית הפרטית הסדרתית של טויוטה – המיראי (Mirai), כאשר טכנולוגיית הריאקציה במקרה דנן מתבססת על מים.
טכנולוגיית תאי הדלק, בקצרה, היא טכנולוגיה המאפשרת המרת אנרגיה כימית לכדי זרם חשמל. כבסיס משמש תא אלקטרוכימי בתוכו נוצר זרם חשמלי על ידי ריאקציה בין חומר דלק וחומר מחמצן, הודות לנוכחות אלקטרוליט המעורר את הפעולה. החומרים היוצרים את הריאקציה מוזרמים אל תא הדלק בעוד שתוצרי הריאקציה זורמים מן התא החוצה. כעיקרון מסוגל תא דלק לפעול באמינות גבוהה מאוד ברצף וללא הפסקה (ובכך לייצר חשמל) – כל זמן שנמשכת זרימת חומרי הדלק והחמצון אל התא. החשמל הנוצר בתא הדלק נאגר במצברים, שבתורם מזינים מנועים חשמליים.
משאית תא הדלק של טויוטה מכונה Project Portal ולמרות שהמשאית הוצגה ללא סממני יצרנית, ניתן להעריך כי לטובת בניית אב הטיפוס התבססו בטויוטה על משאית מתוצרת קנוורת', ככל הנראה דגם מסדרה T660. ככושר גרירה מרבי מדווחים בטויוטה על 36 טון.
"לטכנולוגיית תאי הדלק פוטנציאל עצום לשמש כשיטת הנעה עתידית במשאיות" אומר עם חשיפת הפרויקט בוב קארטר, סגן נשיא טויוטה-ארה"ב. "טויוטה שואפת להיות מובילה עולמית בתחום זה בכלל, ובישום טכנולוגיה נקייה ומתקדמת זו במשאיות בפרט". למשאית הניסיונית הספק משולב של 670 כ"ס ומומנט מרבי של למעלה מ-183 קג"מ. במשאית הניסיונית Project Portal מצברים קומפקטיים יחסית בתפוקה של 12 קילו-ואט/שעה ובטויוטה טוענים כי אלו מסוגלים להעניק טווח נסיעה של כ-320 ק"מ.
בטויוטה יחלו בניסויים אינטנסיביים עם המשאית הניסיונית במהלך השבועות הקרובים, כאשר למרות הצהרות בדבר השקעות בפיתוח ובחינת טכנולוגיית תאי דלק במשאיות, לא נמסרו בשלב זה תוכניות קונקרטיות, בכלל זה לוחות זמנים. אבל, עצם הכניסה של טויוטה לתחום הרכב הכבד – תחום בו לא עסקה עד כה (משאיות טויוטה הגדולות ביותר מיועדות למשימות חלוקה עירוניות) – ועוד עם טכנולוגיה פחות מקובלת בתחום, היא בהחלט מעניינת. וכאשר מדובר ביצרנית הרכב השנייה בגודלה בעולם (אחרי פולקסווגן) זה מעניין עוד יותר. נמשיך לדווח