הקאמבק של Avia
שובו של מותג; Avia היתה יצרנית משאיות צ'כית שפעלה עד 2013, עת פשטה רגל. לחברה עבר מפואר ושורשים אריסטוקרטיים הודות להיותה יצרנית מטוסים מצליחה במשך שנים ארוכות, מאז הקמתה ב-1919, ובין היתר ייצרה מטוסים דו-כנפיים ומטוסי קרב. Avia חדלה לייצר מטוסים ב-1963 ובמהלך השנים עברה אי-אלו ידיים ובעלויות, עד שבעלת המותג האחרונה – Ashok Leyland ההודית – הפסיקה את הייצור ב-2013, ולבסוף מכרה את שם המותג, הזכויות ומפעל הייצור לקבוצת משקיעים פרטית מצ'כיה ב-2016. החברה הרוכשת היא Czechoslovak Group בראשות מרטין סוסטק, לשעבר מנהל השיווק והמכירות של טטרה (Tatra) הצ'כית אף היא.
אנקדוטה ראויה לציון היא שאותה Czechoslovak Group היא גם הבעלים של Tatra, כך שהחיבור מתחיל לא רק להישמע הגיוני, אלא גם מעניין; טטרה היא יצרנית משאיות זעירה במונחי שוק, אך נחשבת ייחודית בידע, יכולות התכנון והבנייה ואיכות משאיותיה בשטח. מרטין סוסטק התמנה למנכ"ל Avia, על פי הודעת החברה, אך מעבר לכך לא פורסמו תוכניות ומועדים לתחילת השיווק.
מאז 2016 נפוצו שמועות על החייאת המותג והעלאתו על פסים מעשים רציניים, כולל שכירת צוותי פיתוח, עיצוב, שיווק וכיו"ב. באתר החברה מוצגות שתי קבוצות של משאיות חדשות (האחת עומדת בתקני יורו 5 והשנייה ביורו 6) בטווחי משקל כולל של 6.0 עד 22.0 טון, בכלל זה גרסאות 4×4. המנועים מסופקים על ידי קאמינס (4 צילינדרים בנפח 4.5 ליטר) ומוצעים עם 150 עד 210 כ"ס, תלוי בגרסה. תיבות ההילוכים, המצמדים ומערכות ההיגוי מסופקות על ידי ZF הגרמנייה.
על פי הודעת החברה בכוונתה לספק בשלב ראשון 60 משאיות לסוכנים שונים במטרה לקבל במהירות האפשרית כמות גדולה ככל הניתן של הערות והיזון חוזר. "אנחנו לא ממהרים" הסביר בהודעה לעיתונות מנכ"ל Avia מרטין סוסטק. "אנחנו נצא לשוק רק כאשר נהיה משוכנעים שיש לנו מוצר תחרותי הן במחיר והן באיכויותיו". הערכות מדברות על משאיות ראשונות המוכנות לייצור סדרתי לקראת תחילת 2019, כולן עם תקינה אירופאית לכל הפחות, וייתכן שגם עם התאמה לשוק הצפון אמריקאי.