הסקניה האוטונומית (וידאו)
סקניה עורכת ניסוי עם משאיות ללא נהג המתבססות על טכנולוגיה מוכרת בשילוב מחשוב מתקדם ומערכות איכון עדכניות

יצרנית המשאיות השבדית סקניה – כיום בבעלות קונצרן פולקסווגן הגרמני – חושפת קונספט של משאית אוטונומית הפועלת ללא נהג. המשאית הניסיונית – סקניה AXL – מיועדת לעבודה באתרים בהם על המשאיות לבצע נסיעות במסלולים קבועים ושניתן לשלוט בנעשה מעמדת בקרה; בתוך אלו נכללים מחצבות, מכרות, חצרות מפעלים גדולים, נמלים או אתרי עבודה גדולים בתוכם נעות משאיות.

למרות היעדר קבינה, מעוצבת המשאית הניסיונית עם מודול קדמי, אך במקום תא לנהג מותקנות שם מערכות ההפעלה, הבקרה והשליטה הנחוצות – והמנוע. זה האחרון אינו עתידני במיוחד – מדובר במנוע דיזל מוכר ממדף היצרנית – למעט היותו צורך סולר על בסיס ביולוגי.

בסקניה ייצרו את ה-AXL לבחינת טכנולוגיות נסיעה אוטונומיות עבור משאיות לעתיד הקרוב; מדובר במשאית המבוססת על שלדה, מערכות הינע ומנועים עכשוויים של סקניה, כאשר למעשה עיקר ההבדל בינה לבין משאית סדרתית אחרת של היצרנית הוא בהיותה עצמאית בנסיעתה ושאינה דורשת נהג בקבינה.

עבור סקניה מדובר בפתרון עבור לא מעט לקוחות אצלם המשאיות מבצעות פעולות מונוטוניות ובאתרים מפוקחים, ועם ה-AXL – או ממשיכתה הסדרתית – היא תוכל להעניק מוצר זול משמעותית מבחינת עלויות התפעול שכן אין בה צורך במפעיל בכל רגע נתון. זאת ועוד: ה'לב' הממוחשב המפעיל את המשאית האוטונומית מאפר חיבור וסנכרון עם משאיות דומות במקביל, וכך עולה רמת היעילות עוד יותר, מאחר ומפעיל אחד יוכל לפקח על צי של משאיות במקביל.

עבור סקניה מהווה ה-AXL "צעד משמעותי לקראת המשאית האוטונומית העתידית"; מדובר בקונספט ישים וקל יחסית לייצור ושיווק, והוא בהחלט יכול למלא את הפער בין המשאיות הקונבנציונליות המוכרות לנו כיום לבין עולם בו המשאיות תתפקדנה עצמאית לגמרי על בסיס יכולות רובוטיות של התמצאות במרחב, בקרה ושליטה. צי של שלוש משאיות מדגם ה-AXL פועל כרגע אצל לקוח של סקניה באירופה במסגרת ניסוי ובחינה ארוכי טווח. לא נמסר האם יהיה לפרויקט המשך בדמות מוצר מוגמר שיימכר לכל דורש.