המשאיות החזקות בעולם – 2020

מיהן המשאיות החזקות מכולן – מבין אלו המוצעות באופן סדרתי? היכן עומד "מירוץ החימוש" בתחום ומהי המגמה לעתיד לבוא?

הפעם האחרונה בה פרסמנו כאן באתר סקירה של המשאיות החזקות בייצור סדרתי היתה לפני שמונה שנים, ב-2012. מאז, יש להודות, לא חלו הרבה מהפיכות בתחום. כל נהג משאית מבין ויודע שעוד עשרה כוח סוס לכאן או לכאן "על הנייר" הם לא באמת המכריעים, וכי ל"כוח" של משאית יש הרבה פרשנויות ולא מעט דרכים לבוא לידי ביטוי. זאת אומרת – ממש לא בטוח שבכל מצב משאית עם 550 כ"ס, למשל, תרגיש חזקה או יעילה ממשאית עם "רק" 500 כ"ס, לשם הדוגמא.

איך שהסטנדרטים משתנים… סקניה LB 140 הוצגה ב-1969 ויוצרה עד 1981. 350 כוחות הסוס שלה הפכו אותה למשאית החזקה בעולם, תואר עליו שמרה במשך שמונה שנים ברצף

אבל, כמו בכל תחום כמעט, ל"הכי הרבה" יש משמעויות מעבר לנתון עצמו, וחלקן פסיכולוגיות, קשורות לאגו, מהוות סוג של הישג טכנולוגי ועוד – מה שבסופו של יום יכול להשפיע לכל הפחות על התדמית, ולא פעם ממש על נתוני המכירות. מעבר לאגו, יש כמובן משמעות לכוח המנוע מבחינה מעשית כאשר האתגרים העומדים בפני המשאית המודרנית רק גוברים מדי שנה.

ב-2012 המשאית הסדרתית החזקה ביותר היתה הוולוו FH16 750, עם 750 כ"ס. עתה, שמונה שנים מאוחר יותר, מתברר שהמשאית החזקה ביותר בייצור סדרתית היא …סקניה 770 S, נכון – עם 770 כ"ס. עלייה של 20 כ"ס בשמונה שנים?…

Volvo FH16 750; לאחר שנים של אחיזה בתואר "המשאית החזקה בעולם בייצור סדרתי" נאלצת וולוו לוותר על הכתר לטובת סקניה

אז כן, ככל הנראה מיצו עצמן המשאיות הסטנדרטיות עם מנועי הבעירה הפנימית מבחינת ביצועים והספק. רוב השקעות היצרניות בשנים האחרונות היו סביב התאמות המנועים לתקני איכות הסביבה ההולכים ומחמירים ולהורדת צריכת הדלק – הכל במאבק להוזיל כל ק"מ נסועה וכל טון מטען, ככל הנראה על חשבון המירוץ אחר ההספק. אבל אנו בפני שינוי גדול. לא בטוח שבעוד שנה או בעוד חמש שנים, אבל הסקירה הבאה שנבצע תחת חיפוש "המשאית החזקה בעולם" כבר תתהדר במספרים אחרים לגמרי. כן, העולם מתחשמל – וגם המשאיות. וכאן כבר מדובר בליגה שונה לגמרי.

עוד ועוד יצרניות חושפות תוכניות, אבות טיפוס או כלים שכבר מוכנים לשיווק ומכירה של משאית חשמלית. אין ספק כיום לאן התחום צועד, ומנועים חשמליים מסוגלים להספקים שאצל מנועי דיזל נשמעים מופרכים – לבטח בסדר הגודל של מנוע משאית ממוצע. כבר ב-2016 הוצג אב-טיפוס של משאית חשמלית על ידי חברת הזנק אמריקאית חדשה תחת השם Nikola. היתה זו משאית בעיצוב עתידני והספק פסיכי – 2,000 כ"ס! – שככל הנראה תגיע לייצור מסחרי במהלך השנה הקרובה.

משאית חשמלית Nikola One
משאית חשמלית Nikola One עם 2,000 כ"ס. חישמול המשאיות עומד להכניס את התחום לסטנדרטים שונים לגמרי משהכרנו

אותה החברה הציגה זה עתה משאית נוספת שמתוכננת להגיע בקרוב לשוק – משאית חשמלית לפינוי אשפה עם 1000 כ"ס! גם טסלה – הכוכב הבוהק ביותר כיום בשמי כלי הרכב החשמליים מתכוונת להציע את מרכולתה בתחום; בסוף 2017 חשפה טסלה את המשאית החשמלית שלה, ולמרות שלא סופקו נתוני הספק, ההשערות מדברות על משהו הקרוב לנתונים המדהימים שניקולא הציגה, קרי – סביב ה-2,000 כ"ס. מכן ניתן להבין שבעתיד הלא רחוק מדי נראה מספרים אחרים לגמרי לצד שנתות ההספק של המשאיות החזקות בשוק. המעבר להינע חשמלי יגרור עמו "חישמול" המשאיות ככל הנראה לא רק מהפיכה בתפוקה, בשקט ובחיסכון, אלא גם מהפיכת הספק עם מספרים שלא הכרנו עד כה.

אז בינתיים, עד שהמהפיכה החשמלית כבר תהיה ממש כאן, ריכזנו את רשימת המשאיות החזקות בעולם המוצעות כיום באופן סדרתי, ושאינן משאיות מיוחדות או משאיות לעבודה במכרות ומחצבות. בשלב זה עוד אין אף משאית חשמלית לגמרי ברשימה, אבל לתחושתנו זה עומד להשתנות בקרוב.

הרף התחתון שקבענו היה 500 כ"ס, וכמו בעבר המשאיות החזקות ביותר בשוק הן אירופאיות, למרות הממדים, הגודל, הרעש והתדמית של המשאיות האמריקאיות.

500 כ"ס: פורד F-Max 500; אינטרנשיונל HV; אוטוקר DC-64R

Ford F-Max 500

505 כ"ס: מאק אנת'ם MP8; מאק טרה-פרו; מאק Pinnacle; פרייטליינר קסקדיה; פרייטליינר M2 112; פרייטליינר 114SD; ווסטרן סטאר 4800; ווסטרן סטאר 4900; ווסטרן סטאר 5700

משאית מאק Anthem

510 כ"ס: מרצדס אקטרוס 510; מרצדס ארוקס 510; קנוורת' W900; מ.א.ן TGX 510

512 כ"ס: טטרה PHOENIX

טטרה Pheonix החדשה
טטרה Pheonix החדשה

517 כ"ס: מרצדס אקטרוס 517; מרצדס ארוקס 517

520 כ"ס: סקניה R520; רנו T 520

Renault T 520

530 כ"ס: דאף XF 530; מרצדס אקטרוס 530; מרצדס ארוקס 530; סקניה 530S

DAF XF 530

537 כ"ס: מרצדס אקטרוס 4054 S

540 כ"ס: וולוו FH 540; וולוו FMX 540; איווקו אסטרה HHD9; מ.א.ן TGX 540

IVECO Astra HHD9

550 כ"ס:וולוו FH16

Volvo FH16
Volvo FH16

565 כ"ס: אינטרנשיונל LT

570 כ"ס: איווקו S-Way

IVECO S-Way

578 כ"ס: מרצדס אקטרוס 578; מרצדס ארוקס

580 כ"ס: סקניה R580; מ.א.ן TGX 580

590 כ"ס: סקניה 590S

600 כ"ס: פרייטליינר 112SD; ווסטרן סטאר 6900; פטרבילט 579; פטרבילט 389; פטרבילט 567; פטרבילט 367; קנוורת' T880

משאית פטרבילט 567 Heritage
משאית פטרבילט 567 Heritage

605 כ"ס: אינטרנשיונל פרוסטאר; פרייטליינר קסקדיה; קנוורת' W990; קנוורת' T680; אינטרנשיונל LoneStar; אינטרנשיונל HX

קנוורת' W990
קנוורת' W990

612 כ"ס: מרצדס אקטרוס 4061 S

625 כ"ס: מרצדס אקטרוס 1863; מרצדס ארוקס 625

Mercedes Actros 1863

640 כ"ס: מ.א.ן TGX 18.640

MAN TGX 18.640

650 כ"ס: סקניה R650; וולוו FH16

660 כ"ס: סקניה 660 S

730 כ"ס: סקניה 730 S

750 כ"ס: וולוו FH16 750

770 כ"ס: סקניה 770 S

Scania 770 S, המשאית הסדרתית החזקה בעולם