הונדה פאיוניר 500 – גם וגם
והנה, הדגם השלישי בהיצע ה-UTV/SxS של הונדה גם מגיע ללא התרעה ובהפתעה מסוימת, וגם מציע קונספט חדש לגמרי, ההופך אותו נכון להיום למעין תת-קטגוריה חדשה בתחום. הונדה-ארה"ב חושפת בקליפורניה את ה-Pioneer 500 תוך הצמדת "50-inch" לשמו, לסמן את רוחב הכלי (127 ס"מ). כלי ברוחב שכזה כבר אינו חדש וגם לפולריס ולארקטיק-קאט המתחרות כבר מוצר מתחרה בהיצע. הרעיון בהגבלת הרוחב בכלים אלו הוא ביכולות הניוד של SxS או UTV קומפקטיים בארגז טנדר סטנדרטי (אמריקאי) או על נגרר קטן, יכולת המעבר בשטחים ובאיזורים המגבילים את רוחב הכלי וכמובן – להציע ניידות וזריזות גבוהים באתר הבניה, בשטחי החווה או אף בתוך מבנים גדולים.
הונדה הלכו צעד נוסף הלאה עם ה-Pioneer 500 החדש כאשר חלקו הקדמי מציע מקום לשני נוסעים כמקובל, בעוד חלקו האחורי נותר חשוף, כפוטנציאל להוספת ארגזי מטען, משטח הטענה, מיכל ריסוס, מיכל סולר, מתקן להובלת כלי עבודה וכיו"ב תוספות שכל רוכש יוכל להתקין על פי דרישותיו, בין אם מדובר בתוספות מקוריות הנרכשות מהונדה, ובין אם מדובר בהתאמה ספציפית בהתאם לדרישות.
בהונדה מייעדים את הפאיוניר 500 החדש כרכב היכול להוביל 2 נוסעים עם מטען במגוון סוגי שטח, בכלל זה בשטח קשה לעבירות. היצרנית מבטיחה הנאה בנהיגה ונוחות גבוהה, יחד עם הערך המוסף בדמות יכולות העבודה הבאות לידי ביטוי כאן במשטח מאחור וביכולת הגרירה. ניתן להעמיס כ-205 ק"ג מאחור ולגרור 454 ק"ג, ללא בלמים בנגרר. כיחידת כוח משמש כאן מנוע סינגל 4-פעימתי מוכח של הונדה המוכר מכמה דגמי טרקטורונים של היצרנית. מדובר ב-475 סמ"ק מקורר מים עם הזרקת דלק אלקטרונית. בהונדה לא מפרסמים נתון הספק. הכוח מועבר אל כל הגלגלים באמצעות גלי הינע. 4 המתלים הם מסוג עצמות עצה כפולות, המציעים כל אחד מהלך של 150 מ"מ. על בלימת הכלי הקומפקטי – משקלו 459 ק"ג מוכן לעבודה, אורכו 260 ס"מ בלבד – אמונים צמד בלמי דיסק הידראוליים בקוטר 190 מ"מ מלפנים ודיסק הידראולי יחיד בקוטר 200 מ"מ מאחור. מידות הצמיגים הסטנדרטיים הן 24×8-12 מלפנים ו-24×10-12 מאחור. מרווח הגחון המינימאלי עומד על קצת יותר מ-24 ס"מ.
גימיק ייחודי – ולראשונה בסוג כלי שכזה – הוא מנגנון העברת ההילוכים ה'חצי אוטומטי' המופעל חשמלית ומתופעל באמצעות ידיות מתחת לגלגל ההגה, בדומה למקובל במכוניות ספורט אקזוטיות. חמשת ההילוכים הקדמיים וההילוך האחורי מועברים באמצעות משיכת ידית שמאל או ימין (העלאה והורדה) ללא הצורך להסיט מבט מהדרך או להוריד את הידיים מההגה. ההילוך הראשון קצר במיוחד ומוגדר על ידי הונדה כ-Low.
שוק רכבי הפנאי בארה"ב הוא הגדול בעולם. כלי הרכב המכונים UTV (קיצור של UTility Vehicle – המותאמים יותר לעבודה) או SxS (קיצור של Side by Side מאחר והישיבה היא כברכב – זה לצד זה, עם יותר התאמה לפאן ולפנאי) נמצא בעלייה מתמדת. מה שהחל בסוף שנות ה-80' עם המהדורה הראשונה של הקוואסאקי Mule – רכב עבודה פשוט ועביר לשניים + מטען בארגז – הפך עם השנים למבול של דגמים וקטגוריות שונות. כיום מוצעים מאות דגמים וגרסאות שונות על ידי עשרות יצרניות ברחבי העולם, מרכבי עבודה לכל דבר, עבור ברכבי פנאי המשלבים בין עבודה להנאה ועד ל'באגים' ספורטיביים עם ביצועים המתאימים למרוצי מדבר. בשנת 2013 נמכרו למעלה מ-300,000 כלים המוגדרים כ-UTV או SxS בארה"ב לבדה, והתחזית מדברת על 375-400,000 כלים שיימכרו ב-2015. השוק נשלט על ידי פולריס (מקום 1 עם כ-100,000 (!) כלים) וג'ון דיר (שני, כ-34,000 כלים), כאשר בעקבותיהן ממוקמות בסדר יורד קוואסאקי, קובוטה, בומברדייה (Can-Am), ארקטיק-קאט, הונדה, ימאהה, קלאב קאר ו-E-Z-Go. מכאן קל להבין כי מדובר בתרנגולת המטילה ביצי זהב עבור היצרניות.
מגזרי העבודה השונים בארה"ב גילו את היתרונות הגלומים בכלי קומפקטי, זריז, נוח לשניים עד ארבעה נוסעים ועם יכולת הובלת מטען סבירה (בלשון המעטה) בארגז. אם ניתן אחרי העבודה – או בדרך אליה – גם ליהנות קצת ואפילו לפרוק פה ושם אגרסיות – הרי זה משובח. עובדי חוות, אורוות, משתלות, אתרי בניה, מכרות, משקים ועוד, מגלים יותר ויותר את סוג הכלים הללו והמבחר הגדול הולך וגדל, ונראה כי לכולם יש מקום. ובל נשכח – מדובר במחירי רכישה ואחזקה הנמוכים משמעותית ממחירי רכב שטח או טנדר בסיסיים. ייצור הפאיוניר 500 יתבצע בארה"ב. השיווק החל זה עתה.