הונדה פאיוניר 500 – גם וגם

הונדה פאיוניר 500 הנו שעטנז מקורי של UTV/SxS דו-מושבי עם מקום למטען או להוספת ארגז, מנשא, מיכל ריסוס, מתקן לחיבור ציוד יערנות או גינון וכיו"ב.

הונדה פאיוניר 500 הנו שעטנז מקורי של UTV/SxS דו-מושבי עם מקום למטען או להוספת ארגז, מנשא, מיכל ריסוס, מתקן לחיבור ציוד יערנות או גינון וכיו"ב.

הונדה נכנסה מאוחר יחסית לתחום רכבי הפנאי והעבודה המכונים UTV ו-SxS והיא עשתה זאת תוך התמקדות ביכולות העבודה, לפני עניין הפנאי או הספורטיבי, כמקובל כיום. ההונדה Big Red 700 שהוצג בסוף 2008 הנו כלי עבודה מאסיבי המיועד לתפקד קודם כל בחווה, באתר הבניה או כמוביל מטען וציוד כללי – לפני הערך המוסף בדמות יכולות ספורטיביות או פאן בדיונות. תחילת 2013 הציגה הונדה את הדגם השני בהיצע – ה'פאיוניר 700' – שהושק בגרסת 4 מושבים ארוכה תחילה, ורק כעבור מספר חודשים הוצג בגרסה ה"סטנדרטית", עם 2 מושבים וארגז מטען. גם הפאיוניר פונה לנדרשים לעבוד עם ה-UTV שלהם, אך כאן משובר כבר בכלי שהוא יותר "דו פרצופי" ובהחלט כולל צד ספורטיבי ושל הנאה ופנאי.
הונדה פאיוניר 500 עוצב ותוכנן במטה הונדה שבאוהיו, ארה"ב, והוא ייוצר במפעל הונדה בדרום קרוליינה. המכירות מתחילות בימים הקרובים בארה"ב עם מחיר בסיס העומד על 8,500$.

הונדה פאיוניר 500 עוצב ותוכנן במטה הונדה שבאוהיו, ארה"ב, והוא ייוצר במפעל הונדה בדרום קרוליינה. המכירות מתחילות בימים הקרובים בארה"ב עם מחיר בסיס העומד על 8,500$.


והנה, הדגם השלישי בהיצע ה-UTV/SxS של הונדה גם מגיע ללא התרעה ובהפתעה מסוימת, וגם מציע קונספט חדש לגמרי, ההופך אותו נכון להיום למעין תת-קטגוריה חדשה בתחום. הונדה-ארה"ב חושפת בקליפורניה את ה-Pioneer 500 תוך הצמדת "50-inch" לשמו, לסמן את רוחב הכלי (127 ס"מ). כלי ברוחב שכזה כבר אינו חדש וגם לפולריס ולארקטיק-קאט המתחרות כבר מוצר מתחרה בהיצע. הרעיון בהגבלת הרוחב בכלים אלו הוא ביכולות הניוד של SxS או UTV קומפקטיים בארגז טנדר סטנדרטי (אמריקאי) או על נגרר קטן, יכולת המעבר בשטחים ובאיזורים המגבילים את רוחב הכלי וכמובן – להציע ניידות וזריזות גבוהים באתר הבניה, בשטחי החווה או אף בתוך מבנים גדולים.
הונדה הלכו צעד נוסף הלאה עם ה-Pioneer 500 החדש כאשר חלקו הקדמי מציע מקום לשני נוסעים כמקובל, בעוד חלקו האחורי נותר חשוף, כפוטנציאל להוספת ארגזי מטען, משטח הטענה, מיכל ריסוס, מיכל סולר, מתקן להובלת כלי עבודה וכיו"ב תוספות שכל רוכש יוכל להתקין על פי דרישותיו, בין אם מדובר בתוספות מקוריות הנרכשות מהונדה, ובין אם מדובר בהתאמה ספציפית בהתאם לדרישות.
הונדה פאיוניר 500; מקום לצמד נוסעים ומטען מאחור

הונדה פאיוניר 500; מקום לצמד נוסעים ומטען מאחור


בהונדה מייעדים את הפאיוניר 500 החדש כרכב היכול להוביל 2 נוסעים עם מטען במגוון סוגי שטח, בכלל זה בשטח קשה לעבירות. היצרנית מבטיחה הנאה בנהיגה ונוחות גבוהה, יחד עם הערך המוסף בדמות יכולות העבודה הבאות לידי ביטוי כאן במשטח מאחור וביכולת הגרירה. ניתן להעמיס כ-205 ק"ג מאחור ולגרור 454 ק"ג, ללא בלמים בנגרר. כיחידת כוח משמש כאן מנוע סינגל 4-פעימתי מוכח של הונדה המוכר מכמה דגמי טרקטורונים של היצרנית. מדובר ב-475 סמ"ק מקורר מים עם הזרקת דלק אלקטרונית. בהונדה לא מפרסמים נתון הספק. הכוח מועבר אל כל הגלגלים באמצעות גלי הינע. 4 המתלים הם מסוג עצמות עצה כפולות, המציעים כל אחד מהלך של 150 מ"מ. על בלימת הכלי הקומפקטי – משקלו 459 ק"ג מוכן לעבודה, אורכו 260 ס"מ בלבד – אמונים צמד בלמי דיסק הידראוליים בקוטר 190 מ"מ מלפנים ודיסק הידראולי יחיד בקוטר 200 מ"מ מאחור. מידות הצמיגים הסטנדרטיים הן 24×8-12 מלפנים ו-24×10-12 מאחור. מרווח הגחון המינימאלי עומד על קצת יותר מ-24 ס"מ.
הונדה פאיוניר 500 מציע לראשונה בסגמנט מנגנון ידיות הצמוד לגלגל ההגה להחלפת הילוכים

הונדה פאיוניר 500 מציע לראשונה בסגמנט מנגנון ידיות הצמוד לגלגל ההגה להחלפת הילוכים


גימיק ייחודי – ולראשונה בסוג כלי שכזה – הוא מנגנון העברת ההילוכים ה'חצי אוטומטי' המופעל חשמלית ומתופעל באמצעות ידיות מתחת לגלגל ההגה, בדומה למקובל במכוניות ספורט אקזוטיות. חמשת ההילוכים הקדמיים וההילוך האחורי מועברים באמצעות משיכת ידית שמאל או ימין (העלאה והורדה) ללא הצורך להסיט מבט מהדרך או להוריד את הידיים מההגה. ההילוך הראשון קצר במיוחד ומוגדר על ידי הונדה כ-Low.
רוחב של פחות מ-130 ס"מ נועד להקל על ההובלה של ההונדה פאיוניר 500 ולעבור במקומות שעד כה רק טרקטורון עבר בהם

רוחב של פחות מ-130 ס"מ נועד להקל על ההובלה של ההונדה פאיוניר 500 ולעבור במקומות שעד כה רק טרקטורון עבר בהם


שוק רכבי הפנאי בארה"ב הוא הגדול בעולם. כלי הרכב המכונים UTV (קיצור של UTility Vehicle – המותאמים יותר לעבודה) או SxS (קיצור של Side by Side מאחר והישיבה היא כברכב – זה לצד זה, עם יותר התאמה לפאן ולפנאי) נמצא בעלייה מתמדת. מה שהחל בסוף שנות ה-80' עם המהדורה הראשונה של הקוואסאקי Mule – רכב עבודה פשוט ועביר לשניים + מטען בארגז – הפך עם השנים למבול של דגמים וקטגוריות שונות. כיום מוצעים מאות דגמים וגרסאות שונות על ידי עשרות יצרניות ברחבי העולם, מרכבי עבודה לכל דבר, עבור ברכבי פנאי המשלבים בין עבודה להנאה ועד ל'באגים' ספורטיביים עם ביצועים המתאימים למרוצי מדבר. בשנת 2013 נמכרו למעלה מ-300,000 כלים המוגדרים כ-UTV או SxS בארה"ב לבדה, והתחזית מדברת על 375-400,000 כלים שיימכרו ב-2015. השוק נשלט על ידי פולריס (מקום 1 עם כ-100,000 (!) כלים) וג'ון דיר (שני, כ-34,000 כלים), כאשר בעקבותיהן ממוקמות בסדר יורד קוואסאקי, קובוטה, בומברדייה (Can-Am), ארקטיק-קאט, הונדה, ימאהה, קלאב קאר ו-E-Z-Go. מכאן קל להבין כי מדובר בתרנגולת המטילה ביצי זהב עבור היצרניות.
מגזרי העבודה השונים בארה"ב גילו את היתרונות הגלומים בכלי קומפקטי, זריז, נוח לשניים עד ארבעה נוסעים ועם יכולת הובלת מטען סבירה (בלשון המעטה) בארגז. אם ניתן אחרי העבודה – או בדרך אליה – גם ליהנות קצת ואפילו לפרוק פה ושם אגרסיות – הרי זה משובח. עובדי חוות, אורוות, משתלות, אתרי בניה, מכרות, משקים ועוד, מגלים יותר ויותר את סוג הכלים הללו והמבחר הגדול הולך וגדל, ונראה כי לכולם יש מקום. ובל נשכח – מדובר במחירי רכישה ואחזקה הנמוכים משמעותית ממחירי רכב שטח או טנדר בסיסיים. ייצור הפאיוניר 500 יתבצע בארה"ב. השיווק החל זה עתה.